יום ו', כז’ בתמוז תשע”ז
דף הבית גלישה בטוחה קורה אצלנו במחוז למידה שיתופית למידה משמעותית
מיזמים יהדות מורשת אתר במבט מיוחד למידה בחירום
סיכום העשייה בתקשוב מחוז ירושלים בשנת תשע"ו, ובעיקר - עם הפנים לתשע"ז. יעדים, תפוקות חדשות, קולות קוראים, למידה שיתופית, הקשר הרב דורי, פרויקטים של חנ"מ, ספרים ויחידות תוכן דיגיטליים, ועוד...

*YouTube:XewvJbgoqoc?rel=0* *אובייקט:grtht* לכל השותפים לדרך ולמתקשבים בעבר, בהווה ובעתיד שלום רב, לאחר חופשה בה פגשנו חלק מילדי המחוז בקייטנות הדיגיטליות מחוזיות ובקייטנות דיגיטליות ארציות, בהן תלמידים, מדריכים ורכזי תקשוב מהמחוז עשו עבודה נפלאה וקצרו תשבחות מכל הגורמים, אנו עומדים בפתחה של שנה חדשה. חולמים את החזון, מקווים להגשמה וכמהים להצלחה ולתנופה של עשייה מתוקשבת פוריה, משמעותית ומניפה את כל תחומי הלמידה והעשייה החינוכית. במהלך השנה האחרונה ראינו התקדמות והתפתחות בתחומי תקשוב רבים, אך עדיין המלאכה הניצבת בפנינו רבה וגם מתרחבת היריעה. ולפני שנפרוש בפניכם את היעדים לשנה הבאה, אתם מוזמנים לצפות בסרטון המציג דוגמאות לעשייה בעריכתו של המדריך יאיר אייזנטל יעדי השנה: תכנית התקשוב צועדת קדימה ובד בבד עם העמקת היעדים הראשוניים של התכנית, התכנית גדלה ומציבה יעדים חדשים לקראת השנה החדשה. היעדים המתמשכים: גלישה בטוחה - ממשיכים בתפוקה בכל בתי הספר (גם אלו שלא בתכנית). למידה מרחוק בשגרה ובחירום (גם בבתי ספר שלא בתכנית) כלי לניהול פדגוגי המתממשק למערכות משרד החינוך (גם בבתי ספר שלא בתכנית) פורטל בית ספרי ( גם בבתי ספר שלא בתכנית) למידה שיתופית תכנית עבודה בית ספרית - בית הספר יכין התכנית והיא תהיה זמינה לעת הצורך. בתוך התכנית יהיה פירוט תהליכי הל"ה המשלבים תוכן דיגיטלי וספרים דיגיטליים, פיתוח מקצועי מותאם, משלב פרקטיקות בהוראה: פעילות חקר, למידה שיתופית ולמידה עצמאית. תכנית אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית ושילוב נושא קוד ורובוטיקה. השתלבות באליפות הסייבר, היערכות למבחנים מתוקשבים. הקפדה על מעגל ההוראה. יעדים חדשים:1 .הרחבת הפעילות לתמיכה במערכות התפעוליות, כגון: הזדהות אחידה. רכז התקשוב הממונה על בית הספר אחראי על תפקוד מתאם מחשוב בבתי הספר בחט"ב ובעל יסודי, שהרשות מעסיקה. הוא יסייע בהפעלת המערכות. 2% .30 הערכה חלופית. זו תפוקה חדשה שנכנסת בתשע"ז. פרטים בהמשך. מודל הפעלה של בית הספר ומועדי פעילות ותהליכים שיש להפעיל בבתי הספר - בהכנה. 3 .למידה מרחוק: a .MOOC ב- 500 כיתות- מהפכה שקטה במשרד החינוך- עוד 5 שנים לערך- בהחלטת שר ומנכ"לית -שלא יהיה תלמיד בישראל שלא יחווה קורס אחד לפחות ברמת של MOOC. b .אקדמיה ברשת c .היקף שיעורים פרטיים ברשת יגדל השנה ויופעל בשלושה תחומים: אנגלית, מתמטיקה, עברית. d .LMS - כל מורה יכול לפתוח במודל איזור ולבנות סביבה מלווה למידה כולל העברת חומרים שלו לתוך הסביבה. קורס מלווה מקצוע. מערכת LMS תהיה במודל. e .קורסים מחליפי בגרות - מתשע"ח תהיה אפשרות לתלמיד בחלק של %70 ללמוד בקורס המוגדר ע"י המפמ"ר. התלמיד יבחן בדרך זו, בקורס מחליף בגרות. החלוצים: היסטוריה, תנ"ך, ספרות ולשון. 4 . קוד ורובוטיקה 300 בתי ספר יסודיים המשתייכים לתכנית התקשוב. 32 בתי הספר שכבר נמצאים בפיילוט ממשיכים כפיילוט לשכבת גיל נוספת. בימים אלו יושבים על תכניות לימודים בנושא. המורים יצטרכו להשתלם 210 שעות בתחום לאורך התכנית. כל קול קורא בנוי משני חלקים: 1 .חלק של הרשות/ הבעלות המגישה את הקול קורא למרכבה תוך ציון שם בית הספר והתקציב המיועד. 2 .חלק של בית הספר- שאלון אינטרנטי שהמנהל ממלא בהקשר לקול קורא. ההפניה מופיעה בקולות הקוראים כשאלון אינטרנטי למנהל. רק בית ספר שמילא את השאלון האינטרנטי וגם הרשות/הבעלות (הרלוונטי מביניהם לגבי בית הספר) מילאה עבורו את המרכב"ה יחשב כבקשה לבדיקה. אם חסר אחד החלקים או שיוגש שלא כראוי, הבקשה לא תועלה כלל לדיון. גם הגשה במרכב"ה שלא ע"י הגוף הרלוונטי תפסול את ביה"ס על הסף. בית ספר המעוניין להיכנס לתכנית הקוד ורובוטיקה לכתות ד' - חייב להגיש את כל המסמכים כנדרש!!! גם בתי ספר שנרשמו בחודשים אפריל - מאי, חייבים להגיש עתה את הקול קורא על פי הדרישות!!! מאחר ותתוקצבנה 300 כתות בכל הארץ, הוחלט על הרשמה באמצעות הקול קורא והרישום במחוז אינו מספיק ויש לענות על כל הדרישות שפורסמו בקישור המצורף. לכל המתלבטים - הנכם מוזמנים למפגש פתוח להצגת התכנית קוד ורובוטיקה. במפגש תוכלו לראות מעבדה בבית ספר, לפגוש ילדים הלומדים במסגרת הפיילוט, לחזות בהדגמה סמלית של הפעילות, לקבל הסברים מלאים על דרישות התכנית ולשאול שאלות. המפגש יתקיים ביום שלישי, 13 בספטמבר בשעה 00:14 בביה"ס ממ"ד שבטי ישראל במודיעין. נשמח לבוא מנהלים ורכזים ולמפגש עם המורה ורכזת התכנית במחוז: ריקי סגל כהן rikisegalc@gmail.com 054-5328532 כמה מאתנו חלמו בעבר ללמוד בהארווארד, בפרינסטון, סטנפורד או ייל? ואולי לא חלמתם, אך הזדמנות להצטרף לתהליכי למידה באוניברסיטאות ידועות שם כמותן יכולים לאתגר ולרתק אתכם? מהפכת ה-MOOC משנה במהירות את עולם הלמידה. אוניברסיטאות מובילות בעולם מעלות לרשת את טובי הקורסים בתחומי דעת מגוונים עם בחירי המרצים ובחינם. קורסים אלו מציעים הוראה איכותית ביותר ומאפשרים למידה בקצב אישי ולכל אחד ללא הגבלת כמות המשתתפים, והם זמינים בכל מקום ובכל זמן. ובכל זאת, מסתבר שלא תמיד פשוט להתמודד לבד עם קורסים מתקדמים בשפה זרה. אחוזים נמוכים ביותר מתוך מיליוני הנרשמים, אכן מצליחים לסיים בהצלחה ולעמוד בדרישות הקורסים. MOOC במערכת החינוך משנה את התמונה באמצעות יישום מודל How2Mooc .המודל עושה שימוש בקורסי ה- MOOC ,על מנת לערוך שינוי יסודי בדרכי ההוראה והלמידה. תפקיד המורה משתנה מהעברת מידע לאימון ורישות, והתלמיד הופך ללומד עצמאי, הלוקח בעלות על תהליך הלמידה האישי והקבוצתי. במודל זה, אחוזי המסיימים בהצלחה, גבוהים יותר באופן משמעותי מאחוז המסיימים בעולם. קורסי MOOC נמשכים כששה שבועות ולכם, המורים ולתלמידיכם יש הזדמנות לחוות חווית למידה / הוראה אחרת. נשמח להצטרפות כתות רבות בגילאי חטיבת ביניים וחטיבה עליונה לתכנית. הרישום עד 15 בספטמבר בלבד! רפרנטית הMOOC במחוז, המוקסטרית שלנו הנה: רחל שפירא 6737462-050 com.gmail@rachelsha טרם פורסם קול קורא על יסודי. יפורסם בקרוב. הקול הקורא מתייחס לבתי ספר בהם יש רצף לימודי של י'-י"ב לפחות. **בית ספר יכול להגיש לשני קולות קוראים לעל יסודי בית הספר התיכון והחטיבה שלו לאמצעי קצה. **בית ספר שניגש כבר לקול קורא הראשון יוכל למשוך חזרה את הקול קורא, על מנת לגשת לקול קורא השני לחטיבה העליונה. לא ניתן לגשת לשני הקולות הקוראים עבור החטיבה העליונה. אפשרות מומלצת: להגיש את חטיבת הביניים להצטיידות אמצעי קצה ואת החטיבה העליונה לקול קורא הייעודי. רכז החטיבות העליונות במחוז: יאיר אייזנטל 6223556-054 com.gmail@yairxp רכזת למידה מרחוק במחוז: תמר הרשושנים 4304806-050 com.gmail@tammarharsho לראות עולם - מיזם חינוכי ייחודי שמטרתו: הנגשת ידע, ניסיון והשראה לכיתות בישראל באמצעות שיחות ועידה. מטרתו - להקים את קהילת שיחות הווידאו למען החינוך הראשונה בישראל. הקהילה תאגד נבחרת של מורים מובילים מכל הארץ, תפגיש ביניהם למטרות שיתוף פעולה והעצמה הדדית של תלמידים ומורים, וכן תפגיש בין מורים ותלמידים לבין אנשי עשייה משמעותית מכל התחומים, מהאקדמיה ומחוצה לה: סופרים, אמנים, שחקנים, אנשי תקשורת, מובילי עשייה חברתית. כך, תהווה נבחרת "לראות עולם" חלק מוביל במאמץ ליצור כוח חיובי משותף בין מגזרים שונים בחברה לטובת החינוך בישראל. להצטרפות למיזם, ניתן לפנות לדוא"ל: com.gmail@lirotolam aaasegal@gmail.com 050-5395577 סגל אילת: אל או הלמידה השיתופית מקדמת תחושה של משמעות אצל המשתתפים, משום שהיא עוסקת בהתנסות פרקטית בסביבה חברתית-תרבותית רלוונטית לחיי הלומד ובעלת ערך עבורו כאדם. למידה ומיזמים שיתופיים בסביבות אינטראקטיביות מקוונות מזמנות למידת עמיתים מאתגרת וחובקת עולם תוך דיאלוג שיתופי להבניית ידע, לחקר, לפתרון בעיות וליצירת תוצרים עם תלמידים ממגזרים ומתרבויות שונות. האמצעים הדיגיטליים מקרבים תלמידים מכל קצות העולם ומאפשרים למידה חווייתית תוך שיח אינטראקטיבי פורה המציג נקודות מבט שונות, רעיונות ודעות מגוונים בתהליך חקר ועשייה שיתופית. רכזת הלמידה השיתופית במחוז: ליאת גרינפלד 5837441-052 com.gmail@liatgrinfeld תכנית הקשר הרב דורי "נולדה" במחוז ירושלים בביה"ס אלון במעלה החמשה. מאז לידתה של התכנית, חלפו להן שנים רבות והתכנית עלתה ופרחה בכל רחבי הארץ. הקשר המופלא שנרקם בין המבוגרים לילדים סביב המחשב וסביב העלאת סיפורי החיים של המבוגרים הנו התגמול שאין שני לו לעבודת המורים והמורות הפעילים בתכנית ושל מאמצי המבוגרים והילדים לגשר, לקשר ולדלג על פערי גיל ותקופה. במהלך המפגשים נרקמת לה רקמת קשרים עדינה המשמחת את כל שותפי הדרך. החשש והזהירות שמאפיינים את המפגש הראשון מפנים מקומם לשמחה וציפייה ממפגש למפגש ואין שיעור לאהבה וההנאה שביחסי סבים וסבתות עם נכדיהם הביולוגיים או המאמצים והמאומצים. ייחודה של התכנית ביכולתה להיבנות ולהתאים עצמה לכל בית ספר ולכל מסגרת, לאילוציה, חזונה והחלומות המלווים את בנייתה. המאחד והמייחד את המורות והמורים המלווים את התכנית - אור גדול בעיניים, שמחה וחיבוק גדול לילדים ולמבוגרים כאחת. רכזת התכנית במחוז: חנה גנץ 4860638-054 com.gmail@gantzhana בתכנית TEC4SCHOOLS תלמידים מכל המגזרים והתרבויות, כולל חינוך מיוחד ובתי ספר מחו"ל, עובדים יחד כל השנה באינטרנט לפי המודל של המרכז לטכנולוגיה, חינוך ושונות תרבותית מרכז TEC והתכניות מתקיימות בכל שכבות הגיל - מיסודי ועד למכללות. מספר קטן של בתי ספר במחוז השתתפו בתכניות בשנה האחרונה ואנו מעוניינים להגדיל את השתתפות המחוז. כבר עתה הצטרפו מספר בתי ספר ובמכון מופ"ת ממתינים להצטרפות של בתי ספר נוספים מהמחוז. המשתתפים בתכנית מקבלים ליווי מעולה של צוות התכנית במסגרת מכון מופ"ת. ניתן לפנות אל הגב' ריבה שפיגל, מנהלת התכנית com.gmail@rivashpigel קיימת גם תכנית אמיריםTEC ,אך אליה יכולים להצטרף רק שותפים בתכנית אמירים של האגף למחוננים ומצטיינים במשה"ח ובאישורה של meiraav@education.gov.il אבידר מאירה' הגב מ הפכת המידע של המאה ה-21 מזמנת שפע אפשרויות חדשות ומרתקות ללמידה, ליצירת קשרים חברתיים ולהנאה. אולם לצד הזדמנויות אלו, היא מציבה אתגרים חדשים ומורכבים, וחושפת אותנו גם למצבים של סיכון ופגיעה. אגף טכנולוגיות מידע במשרד החינוך שם לו למטרה לקדם הסברה בנושא גלישה בטוחה ברשת, ולהקנות כלים להתמודדות עם מצבים לא ראויים ומסכנים. המידע והתכנים מיועדים לתלמידים, למורים ולהורים לשם קידום שימוש מיטבי ובטוח באינטרנט. לתכניות והפעילויות הרבות המוצעות שותפים רבים: משטרת ישראל, איגוד האינטרנט, שפ"י ועוד... רכזת הגלישה הבטוחה במחוז: תמר הרשושנים 4304806-050 tammarharsho@gmail.com תכנית למידה משותפת סביב פרויקט החל בשנת הלימודים תשע"ד ב 24 בתי ספר לחינוך מיוחד במחוזות מנחי וירושלים, בניהולה של ד"ר ורד דרש ז"ל ובהשתתפות המפקחות לתקשוב המחוזיות הרשויות ומדריכים לתקשוב בחינוך המיוחד. במסגרת המיזם, בתי ספר לחינוך מיוחד בירושלים ובאזור ירושלים חוקרים אתרי עניין ותיירות בסביבתם הקרובה ומתעדים את התהליך והמידע באמצעות אייפדים, פלאפונים ומחשבים. כל זה מרוכז באתר שהוקם במיוחד למיזם. מהמידע שנאסף התלמידים מפיקים מיצג ויזואלי (סרטון, חידון, כרטיסי מידע ועוד). המיצג מתורגם לברקוד (R.Q ,(שמוצב על שלט המבקרים שיגיעו לבקר באתרים יוכלו למצוא מידע אודות האתר שהוכן על ידי התלמידים באמצעות סריקת הברקוד (R.Q (שימצא על שלט שיוצב בכניסה לאתר. המיזם גדל משנה לשנה ובתי ספר מצטרפים אליו. גם כתות חנ"מ בבתי ספר משלבים מצטרפות. ניתן לפנות אל מנהלת המיזם: סוזנה קרפל 6359317-050 com.gmail@susanake מתוך דבריהם של יזמי האולימפיאדה, שיצאו מהמחוז שלנו: אנחנו רוצים ! יכולים ! ונצליח בגדול לחולל שינוי !!! השנה נערוך בפעם הראשונה אולימפיאדת מדע לתלמידי החינוך המיוחד: ילדים מרחבי הארץ מכלל המגזרים,יפגשו, יתחברו ויתחרו ביניהם. נחולל שינוי בתפישת המסוגלות - בצוות החינוכי, בקרב התלמידים ומשפחותיהם, ובכלל האוכלוסייה. בחינוך המיוחד התלמידים מוכשרים ביותר ונבונים. כמו לכולנו יש להם את השאיפה והרצון להיות מקובלים ושייכים. קצת עלינו: בחינוך המיוחד אנחנו מתמודדים ועסוקים בטיפול בדברים בסיסיים, כגון: קשיים רגשיים, כללי התנהגות, טיפול בלקויות קשות וכישורי חיים. אין לנו זמן ומשאבים "לאקסטרה", כגון אולימפיאדה וחשיפת התלמידים לטכנולוגיה עכשווית! זו מהות האולימפיאדה - לפעמים חלומות מתגשמים...!! אנו מזמינים אתכם להיות שותפים בהפיכת האולימפיאדה לחוויה מציאותית מרתקת ! משמעותית ! אשר תלווה את המשתתפים ותומכיהם הלאה. יזם ומוביל המיזם: גיל קרסנטי 2602857-052 com.gmail@tygk25 משרד החינוך מקדם שימוש בסביבות ויחידות לימוד דיגיטליות ומושם דגש מיוחד על שילוב ספרי לימוד דיגיטליים המהווים גם מקור לימוד יחידי עבור התלמידים. במסגרת התכנים המוצעים קיימים ספרי לימוד שונים ברמות: בסיסי ומתקדם. ברמה הבסיסית הערך המוסף לשימוש בספר הדיגיטלי מועט. במסגרת ההיערכות להדרכה בשנה זו, הקצינו 2 מדריכות שתעבודנה עם רכזים וצוותים המבקשים לכתוב פעילויות וחומרים עבור הספרים הדיגיטליים. מהחומרים שייבנו, נבנה מאגר מחוזי. אנו נפנה בתי ספר מתקדמים לשיתוף פעולה ונשמח לפניות מבתי ספר וצוותים מעוניינים. המעוניינים מוזמנים לפנות אל: גילה אמרוסי 4225163-052 com.gmail@gilaamrusi וניתן גם לפנות אל: חפציה בן ארצי 4477081-054 com.gmail@chepti במסגרת קידום לימודי האנגלית, תוקצבה תוספת לכל בתי הספר היסודיים (רשמי ומוכר) בגובה 1500 ₪ לרכישת תוכן באנגלית. מוצעות 62 יחידות תוכן באנגלית, 2 סביבות מתוקשבות ומעט ספרים דיגיטליים, בעיקר לדוברי ערבית. 3 .ארגון ומינהל 6.3 טכנולוגיות המידע והמחשב 12-6.3 שימוש תלמידים באמצעי קצה לצורכי למידה תמצית ההוראה חוזר זה עוסק בהסדרת השימוש באמצעי קצה (מחשבים ניידים, מחשבי לוח וכדומה) בתהליכי ההוראה, הלמידה וההערכה במוסדות החינוך וכולל הנחיות להטמעת הפעלתם, בדגש על נושאים אלו: - שמירה על העיקרון של שוויון ההזדמנויות והבטחת הזמינות השווה של אמצעי הקצה לכל התלמידים בכיתות המשתתפות בתכנית לפני תחילת הפעילות - שמירה על איזון בין למידה מתוקשבת ובין שימוש בחומרי למידה פיזיים, על פי שיקול דעת מקצועי של צוות בית הספר ועל פי ההנחיות בחוזר זה - הסדרת הלמידה באמצעות ספרים דיגיטליים בבתי ספר המשתתפים בתכנית להשאלת ספרי לימוד - תשלומי ההורים: יידוע ההורים במידע הרלוונטי, ובכלל זה התשלומים הכרוכים בהצטרפות לתכנית. יודגש שהחוזר אינו עוסק במקצועות מדעי המחשב, הטכנולוגיה והרובוטיקה. כחלק מההתמודדות שלנו במחוז עם הקיצוץ בימי ההדרכה ועם התוספת במשימות, פנינו להדרכה מותאמת לבתי הספר, כאשר כל בית ספר יזכה לחליפת ליווי ייחודית לו. חלק מההדרכה יעבור לסביבות הרשת ותינתן גם באמצעים מקוונים ובקהילות עבודה. בימים אלו התחלנו תהליך של הטמעת סביבות Google ו Room Class Google .אנו מקווים להטמיע עבודה שיתופית עבור התלמידים, אך גם עבור הרכזים והמורים. בימים אלו אנו בהידברות עם חברת Google ולכשדרכי הפעילות תבנינה ותובהרנה, נעדכן את כולכם.

 
 
בתי ספר במחוז






יצירת קשר


Powered by 022.co.ilכניסה למשתמש רשום | תנאי שימוש | הקם אתר חינם | | RSS